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 Quelle différence entre l'Imane et le Din ?

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LYDIA
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Qantara
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Qantara
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MessageSujet: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptySam 13 Jan - 2:23

Salamou alaykoum

Dans un de ses brillants sujets, Abd95 disait que le din et l'imane (la foi), ce n'était pas la même chose. Pouvez-vous nous donner votre avis ? Barakallahoufikoum.
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyJeu 15 Mar - 19:17

silent


Dernière édition par le Mar 3 Avr - 19:01, édité 1 fois
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LYDIA
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyLun 19 Mar - 17:20

Salam

J'ouvre une parenthèse : Le terme "religion" a souvent été expliqué par sa pseudo étymologie religare et dans un certain nombre de références de sites islamiques, on explique que din ne peut pas être traduit par religion parce que cette dernière signifie "lien avec l'absolu", "lien avec Dieu".

Cette définition du mot religion correspond à la réduction opérée par les apologistes chrétiens et notamment Lactance. Le terme existait pourtant avant cette acception réductrice. Il est lié au terme relegere qui signifie récolter, recueillir, prendre soin, cf Cicéron. L'élargissement de cette définition permet de comprendre que toute chose de la vie est à recueillir pour gérer le culte des dieux, pour lui donner sens. Le terme din s'en rapproche plus que la première définition.
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Qantara
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyMer 28 Mar - 21:44

Salamou Alaykoum

Merci Lydia pour cette mise au point. Tu devrais nous proposer la même chose maintenant pour le mot "Din". Tu dis qu'il se rapproche du terme "religion" mais tu ne dis pas en quoi. On attend alors.
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LYDIA
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyDim 1 Avr - 20:10

Salam

Le din se définit dans le sunnisme par la dimension globale de l'Islam comme système total : politique, social, économique, spirituel, éthique, juridique... Religion et société s'entremêlent.

A l'origine, la racine en hébreu du mot "din" réfère à la dette, ce qui est dû. Il est utilisé en hébreu biblique pour le fait de "rendre compte à Dieu", de lui donner ce qui est dû. Association optimale à proposer : "din" = "rapport à la justice divine". Comment rendre cette justice ? En instaurant l'ordre divin sur terre. Comment instaurer l'ordre divin sur terre ? En organisant le culte. Ce que les Juifs vont faire : instaurer un culte à Dieu pour lui rendre justice. Le rapprochement avec la racine de "religion" ("relegere") est toute trouvée : "din" et "religion" ont la même acceptation symbolique parce que les deux concepts intiment à l'homme l'ordre de rendre justice à Dieu par l'organisation de son culte.

Les musulmans récusent la similarité sémantique des deux termes. Ce n'est qu'une stratégie de distinction favorisant la capacité de s'éloigner des autres, de s'en émanciper. D'où les nombreuses assertions disant que le sens du mot "religion" s'arrête au sens "relier à Dieu". Dans les faits, les deux termes ont la même fonction et ont élargi leur sens de la même manière. Toute religion se définit par l'instauration d'un système global social, politique, spirituel. La religion organise la vie publique et la vie privée, toutes les sphères de la vie sociale parce qu'elle est un fait du social (cf durkheim et la notion de "sacré").

Quelle différence entre foi et religion ? La foi est l'instrument pratique de l'organisation de la vie sociale par la religion. Image métaphorique : la foi est le vêtement qui couvre l'individu sortant de chez lui.
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al-shajara
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyLun 2 Avr - 10:41

Paix sur vous,

Il y a 2 débats dans ce fil.

En ce qui concerne la différence entre iman et islam, je désapprouve totalement la réponse de <...>, car celle-ci ne se fonde pas sur le Coran.
Pour comprendre ce qu’est l’iman, il faut rechercher tous les emplois de ce terme (et des termes de la meme racine, comme mumin) dans le Coran, et ensuite, essayer d’en faire une synthèse.
De même, le fameux concept de "5 piliers de l’Islam" ne figure pas dans le Coran ; c’est sans aucun doute une invention postérieure a la révélation, laquelle a eu l’effet dévastateur de transformer l’Islam en un culte, une religion.


Voici a ce sujet un petit texte du réformateur koweitien Bashir Abid :

Citation :
The Quran enjoins upon Muslims to follow 'Al-Deen' as a whole from A-Z, whole-heartedly (2:208). Its every command (Amer) is important. When it says; "Don't enter a house without permission" (24:27); it is as much important as when it says; "Don't kill a person except by the law" (6:151). It was an absolutely right thinking and a great vision. God has sent 'Al-Deen' to function as a system covering all aspects of life. While the success of religion depends on how craftily it fascinates people with charms of life in the hereafter, the credibility and truthfulness of a system depends upon the accomplished results and no system produces results unless it is implemented exclusively. People living under a system want their problems to be solved here in this world. But the religious scholars changed this great vision. They came up with their own thinking - the concept of 5-pillars. They said that there are 5-basic and most important pillars of Islam. These are; "Kalima, Salat, Saum, Zakat, and Hajj". Whosoever follows these with due sincerity he is a good and righteous Muslims.

This non-Quranic distinction in the Quranic commandments had a great psychological impact on the Muslims' mind. They started, unconsciously, paying more attention to these 5-pillars than rest of the Quran. They performed them as an obligation to earn 'Thawab' for salvation in the hereafter without having, even a slightest idea that these pillars are part of a great system. Due to this change in the attitude of Muslims, there occurred a polarization in the society. Those who performed the 5-pillars with regularity they came to be known as 'Deendar' (religious) and those who performed them occasionally they came to be known as 'Duniyadar' (secular). The rulers and the rich used this polarization for their own benefit. They took over the control of secular affairs and managed them according to their own desires and interests. The religious affairs left to be managed by the 'Mullahs' according to their own desires and interests. Both of them threw away the Quran behind their backs. This polarization still exists in the present day societies. 'Al-Deen' has ceased to function as system. It got to be practiced everywhere as religion.

There was no justification for short-listing the 5-pillar and laying un-wanted emphasis on recitation (reading and listening the Quran without comprehension). These concepts were absolutely against the clear teachings of the Quran as well as against the spirit of 'Al-Deen Al-Islam'. The scholars of Bani Israel did same mistake with the Book of God and earned His Wrath. They shredded the Book into pieces; showing little and concealing most of its contents (6:91). God warned the Muslims not to repeat this mistake again in the following verses;
"And say, I am indeed he that warns openly and without ambiguity. (Of just such wrath) As We sent down on those who divided (the scripture into arbitrary parts). (So also on such) As have made Quran into shreds (as they please). Therefore, by the Lord, We will, of surety, call them to account. For all their deeds". (15:89-93)
While the concept of recitation alienated the masses from the Quran the concept of 5-pillars alienated them from 'Al-Deen' as a system. These two concepts have gradually transformed 'Al-Deen' into a religion. The concept of 'Al-Deen' went first, out of sight and then out of mind. The domain of the Quran which during the time of the prophet (pbuh) and the righteous caliphs extended to the whole life got divided between the rulers and the priests. Henceforth, the rulers developed their own insight and ways of ruling the Muslims masses while the clergy developed their own terminology and methods of practicing 'Al-Deen'.

http://www.toluislam.com/index.pl/qdl?wid=104&func=viewSubmission&sid=727

En ce qui concerne le concept de din, voici un passage du livre du grand réformateur pakistanais GA Parwez : Islam, a challenge to religion :

Citation :
As already explained in the Introduction, the Qur'anic term for religion is "din". Din, however, is not merely a synonym for religion. Din is a broader and deeper concept than religion as it is commonly understood. Religion usually means a set of dogmas, an elaborate ritual and a host of trivial practices. Ordinary activities of life are hedged in by a number of rules and taboos. Simple acts such as eating and marrying are surrounded by a complex ceremonial. Man's conduct in everyday life is regulated in the minutest detail. Din, as presented in the Qur'an, is not a matter of ritual or ceremonial. It is concerned with the broad aim of life and the program of action by which that aim can be attained. Din gives full scope to man's initiative and discretion. It is meant for a free and intelligent person, a person who has the courage to think, judge and act for himself. Din offers broad principles which give guidance to man in the adventure of life and which enable him to attain the goal of self-realization and social welfare. These principles, however, are not meant to be followed blindly. They are to be applied with intelligence and forethought. Iqbal, who has grasped the essence of din, remarks that it enunciates "basic principles of a universal import directing the evolution of human society on a spiritual basis."7 Hard and fast rules, therefore, have no place in din. Din has fully served its purpose if it has delineated the ideal of life in bold lines, has explicated the principles governing its pursuit and has inspired in man zeal and devotion for the ideal. The din of Islam does not lay on man a heavy burden of rules and regulations. It merely gives him guidance where he needs it and provides him with permanent values. Man should seek the aid of din in obtaining inspiration and vision; he should look elsewhere if he is interested only in the performance of ritual and ceremonial. Looked at from this angle, din is not an opiate, as the Marxian contend, but a stimulant and a spur to action. Din does not induce in us contentment with things as they are; it spurs us on to efforts directed to the establishment of a better order of society. On the other hand, religion inculcates a passive resignation and complete submission to authority, however oppressive and unjust it may be. At best, it counsels us to have recourse to passive resistance. Din calls upon us to fight against injustice and oppression and to actively promote the cause of justice.

Another characteristic of din distinguishes it from religion in its general sense. Din is forward-looking: the ideal it embodies beckons to man from the future. Like a beacon it guides his steps towards a glorious destiny. Din does not want man to keep gazing, awe-struck, at some golden age in the remote and dim past: man’s duty is not to retrace his steps but to advance in the direction of futurity. Din is prospective, not retrospective. It is a vis a front not a vis a tergo. That is why din is a source of hope and attaches supreme importance to hope; so much so that to relinquish hope is reckoned as kufr (the Qur'an, 39:53 ; 12:87).

Finally, the Qur'an insists upon explicit conviction which it calls iman. A number of verses in the Qur'an make it clear that compulsion has no place in the sphere of din. Din must be accepted freely and voluntarily by man. A religion which is forcibly imposed on an individual has no value for him or for the world at large. Man has the right to exercise free choice in the matter of din. "There is no compulsion in the matter of din," asserts the Qur'an (2:256). If this command is accepted and obeyed in good faith, it will certainly put an end to all fanaticism and religious disputes. Understood rightly, this injunction is the charter of freedom of thought and expression even to those who do not believe in it. Din, therefore, leaves the power to choose and act in man's hands. It is through his personal initiative, strength of character, courage, fortitude, determination and ceaseless efforts that man can shape his destiny and can win for himself a future which must necessarily belong to him if he accepts and follows the Divine revelation in all sincerity.

http://www.tolueislam.com/Parwez/ICR/ICR_2.htm

Paix sur vous
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mertaw
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptySam 7 Avr - 1:30

LYDIA a écrit:
Salam

Le din se définit dans le sunnisme par la dimension globale de l'Islam comme système total : politique, social, économique, spirituel, éthique, juridique... Religion et société s'entremêlent.

A l'origine, la racine en hébreu du mot "din" réfère à la dette, ce qui est dû. Il est utilisé en hébreu biblique pour le fait de "rendre compte à Dieu", de lui donner ce qui est dû. Association optimale à proposer : "din" = "rapport à la justice divine". Comment rendre cette justice ? En instaurant l'ordre divin sur terre. Comment instaurer l'ordre divin sur terre ? En organisant le culte. Ce que les Juifs vont faire : instaurer un culte à Dieu pour lui rendre justice. Le rapprochement avec la racine de "religion" ("relegere") est toute trouvée : "din" et "religion" ont la même acceptation symbolique parce que les deux concepts intiment à l'homme l'ordre de rendre justice à Dieu par l'organisation de son culte.

Les musulmans récusent la similarité sémantique des deux termes. Ce n'est qu'une stratégie de distinction favorisant la capacité de s'éloigner des autres, de s'en émanciper. D'où les nombreuses assertions disant que le sens du mot "religion" s'arrête au sens "relier à Dieu". Dans les faits, les deux termes ont la même fonction et ont élargi leur sens de la même manière. Toute religion se définit par l'instauration d'un système global social, politique, spirituel. La religion organise la vie publique et la vie privée, toutes les sphères de la vie sociale parce qu'elle est un fait du social (cf durkheim et la notion de "sacré").

Quelle différence entre foi et religion ? La foi est l'instrument pratique de l'organisation de la vie sociale par la religion. Image métaphorique : la foi est le vêtement qui couvre l'individu sortant de chez lui.


c'est la premiere fois que je vois qqun explique un mot arabe en se referant à l'hebreux.
les theologiens disent que pour expliquer chaque mot cité dans le coran , on doit se referer à son usage dans la langue arabe vu que le coran a été revelé en langue arabe.
vous faites " fausse route" pour expliquer de termes religieux (din et iman) en partant du sens du mot din en hebreux
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Pierrot-le-Prof
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptySam 7 Avr - 1:58

Bonsoir à toutes et à tous !

En etes-vous sûr ? L'Arabe est une langue sémitique tout comme l'hébreu, il y a entre les deux langues une similarité exemplaire et indéniable. Pensez au mot "beyt" ou au mot "shaytan". Les langues dérivent les unes des autres, ce n'est pas un fait nouveau et en réalité, il est assez rare de trouvre des mots, dans quelque langue que ce soit qui soit une pure création de la langue elle-même. En français, nous avons des origines étymologiques provenant du grec, du latin et même de l'arabe. Que voyez-vous de choquant à ce niveau ?
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Abû-l-Abbas
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyMar 1 Mai - 12:08

Salam,

Je suis d'accord avec Lydia et Pierrot-le-prof. Le rapprochement étymologique du terme din en arabe et en hébreu me semble totalement justifié.

En outre, je suis impressionné par la qualité des messages de Lydia, ça fait vraiment plaisir.

Wa salam
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Qantara
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyDim 13 Mai - 18:54

Salamu Alykum

Les réponses sont intéressantes. Al-Shajara, le second texte que tu publies, je ne comprends pas, sur quoi est basée la définition du terme "dîn" ? On dirait que Parwez use d'un procédé tautologique. Sur quels fondements archéologiques, philologiques, comparatifs se base-t-il exactement pour conclure que le din est autre chose que la religion ?
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al-shajara
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MessageSujet: Re: Quelle différence entre l'Imane et le Din ?   Quelle différence entre l'Imane et le Din ? EmptyMar 15 Mai - 10:43

Paix sur vous Qantara,

Je pense qu’il se base à la fois sur une étude du mot dans les dictionnaires, et sur une étude des emplois du mot dans le Coran.

Voici un extrait de son lexique :

Citation :
This word has been used in various forms and meanings, e.g., power, supremacy, ascendancy, sovereignty or lordship, dominion, law, constitution, mastery, government, realm, decision, definite outcome, reward and punishment. On the other hand, this word is also used in the sense of obedience, submission and allegiance (Taj / Moheet). The author of Lat'aif-ul-Lugh'at states that its meanings are accountability, supremacy, plan or habit. In Kit'ab-ul-Ishtiq'aq its meanings are given as obedience, habit, etc. In the Holy Quran this word is used in almost all the above meanings in as many as 79 verses.

Deen also means a repetitive habit, so rain which always falls at a particular place is called Deen (Taj). Ad-Deen is to surrender before that Supreme Authority Which provides nourishment to the entire universe and lays down the laws and the code (2/131- 132); at another place it is called Islam. Verse (56/86) mentions about the people who are not under any command and authority "Ghaira Madeen." In verse (12/76) Deen-ul-Malik is mentioned as "law of the king" and in (24/2) Deen-Illah is mentioned as "Law of Allah." However, in verse (24/25) it is mentioned in the sense of reward and punishment. It can also mean accountability (Ibn-e-Qutaiba).

In verses (82/17-19), the Quran itself explains its meanings by putting a counter question: "'The Day of Deen,' and what do you understand as to what is the 'Day of Deen?' The 'Day of Deen' is when no man has any power over another man and all the affairs of mankind would be decided according to the Law of Allah." Verse (1/3) also gives reference to this Day, period or stage of history when mankind would lead their lives according to the law of Allah on their own free will. The fundamental and basic quality of this period would be that no man would have any authority, power or supremacy over the other. Supremacy, authority and power would only be to the Laws of Allah. That is the meaning of "M'alike Yaum-id-Deen."

These Laws of Allah in their final and complete form are given in the Quran, and are called Ad-Deen. To regulate our lives according to these Laws is Al-Islam. In fact, there are various terms prevalent in the world, e.g., social system, code of life, law of the government, constitution of the state etc., but the Holy Quran has used only one all-comprehensive word, "Ad-Deen." This is the social order, the code of life, and the constitution prescribed by Allah. According to this constitution, it is Allah alone who has the power and the authority to impose any restrictions, or draw boundaries regulating human freedom, and no one else. Therefore, in Ad-Deen the ultimate Sovereignty rests with Allah alone and this Sovereignty is exercised through His Book. An Islamic State is the agency which enforces these Quranic Laws, and therefore, its constitution contains the unalterable Laws of the Quran. The entire functions of such a state are carried out within the boundaries drawn by these laws. The object is to maintain an ideal balance in this system of justice and equity. This, in other words, is Ad-Deen.

The Holy Quran has described Islam as Ad-Deen which is generally translated in English as religion. In the light of what has been stated above, it should be clear that this supposed English equivalent is not only incorrect but distorts and vitiates the true significance of Deen. According to the Quran, Islam is Deen which means a Code of life, a social system, a polity (3/18, 5/3). This is the Deen which Muhammad Rasool-Allah (peace be upon him) brought (9/33) and would ultimately triumph over all other ways of life. The word "Mazhab" has not been used anywhere in the Quran. It is, therefore, not proper to term Islam as religion or "Mazhab." Mazhab, in the literal sense, means a passage or path made by man, and Deen is that code, law or system which one gets from Allah. That is why there are so many different sects in Mazhab, but none in Deen, and whoever indulges in sectarian feelings is called Mushrik. Deen revealed by Allah was and is One and there is no room for any sect in it. Sects are made by man not by Allah. Earlier too, Allah had given His Deen to mankind from time to time through various Rusul, but after their demise people forgot the Divine Books and instead devised their own ways. In this way they lost their Deen, and replaced it by man-made Mazhab. Ultimately Allah gave His last Deen to mankind in the Quran and took upon Himself the responsibility of preserving it for all times. This was the Deen which became the Code of life and the constitution in the life-time of Rasool-Allah (peace be upon him). Unfortunately, Muslims too set aside the Book of Allah and started following man-made laws, thereby replacing Allah's Deen with Mazhab. As a result, now the Muslims also are, in a way, at par with the followers of other religions. However, the Book of Allah, the Quran is still with them in its original form and can be adopted if anyone wants to recapture the old glory of Islam.

Je pense aussi qu’il a constaté que l’Islam, dans sa forme actuelle, ne fonctionnait pas, que ca conduisait les peuples qui l’avaient adopté, via le fatalisme, la résignation, et le ritualisme, a être dominés par d’autres peuples plus puissants. Sa vision de l’Islam n’est pas sans s’inscrire dans son histoire personnelle, qui est celle du Pakistan du milieu du siècle dernier.

A noter que, quand il dit que le deen n’a rien à voir avec la religion, il faut y entendre le mot religion dans son acception contemporaine, c’est-à-dire comme un ensemble de rituels et de dogmes, géré par un clergé. Si on le définit comme Lydia l’a fait plus haut, alors les concepts de deen et de religion commencent à se rejoindre.

Paix
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